Op 7 juli jl. was het 2e college over hoogbegaafdheid door Marijke van der Pal – Scheeres en Margarita Nawijn van ‘Stichting Hoogbegaafd!’. Zij gaven een tweede verdiepend college over hoe gemeentebeleid kan ondersteunen in de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen.

De sessie is hier terug te zien.
Tijdens de sessie zijn er enkele vragen gesteld in de chat.

Marijke en Margarita hebben deze in het document Vragen en antwoorden 2e sessie.docx beantwoord.

De gemeente Tilburg – Midden Brabant werd aangehaald als een gemeente waar ze goed op weg zijn.
De themamiddagen van deze gemeente zijn hier te vinden voor inspiratie:
Themamiddag 1 HB jongeren
Themamiddag 2 HB kinderen
Thema-avond 3 ouders van HB

Op 15 september zal college 3 over preventief handelen plaatsvinden. Dit keer zullen Willy de Heer, Ton Mooij, Loek Zonnenberg en Lydia Bosman aan het woord komen.

Op donderdag 31 maart leerden we samen meer over hoogbegaafdheid. Marijke van der Pal – Scheeres en Margarita Nawijn van ‘Stichting Hoogbegaafd!’ namen ons mee in wat (hoog)begaafdheid is, in de onderwijs- en ontwikkelbehoeften die hoogbegaafde kinderen hebben en namen aan de hand van praktijkvoorbeelden mee hoe jongeren hun onderwijs ervaren.

De sessie is hier: Video Hoogbegaafdheid terug te zien.
Aan het einde van de sessie is opgehaald over welke meer specifieke onderwerpen behoefte was. Daaruit kwamen de volgende mogelijke onderwerpen naar voren:

– Wat kan je op gemeentelijk niveau doen om de hoogbegaafde kinderen, jongeren en volwassenen te ondersteunen?
– Wat zijn goede voorbeelden van wat we lokaal beleidsmatig kunnen doen?
– Vroegsignalering hoogbegaafdheid en specifiek bij jonge PO kinderen; wat zijn de mogelijkheden om kinderen juist WEL binnen ‘reguliere’ onderwijs te laten bloeien ipv te lagen uistromen naar SPO (namelijk fulltime HB).
– Executieve vaardigheden ontwikkelen, maatwerktrajecten, hoe krijg je een school zover met de huidige financiele middelen.
– Het herkennen en signaleren van HB.
– Hoe motiveer je leerlingen die eigenlijk al uitgevallen zijn. Hoe biedt je het onderwijs aan voor begaafde kinderen?
– Onderpresteren en de ontwikkeling executieve vaardigheden: het wat, hoe en waarom van onderpresteren en hoe daarin goed te begeleiden.
– Dubbele diagnoses zoals dyslexie en hb.

Op termijn zullen we dus weer een sessie organiseren.

Houd de website in de gaten en kom ook en leer meer over deze leerlingen en hoe we in het onderwijs ook het beste uit hen kunnen halen!

Voor die tijd je verder verdiepen in HB? Zie stichtinghoogbegaafd.nl voor leestips, voorbeelden en community. Of lees over dit project in Rhenen waar thuiszitters (veelal hoogbegaafd) weer op gang worden geholpen.

Hierbij een tweetal rapportages hierover: